Islamic Preferences Shares...Contact Kami SEGERA 0134555888

Perkara Anda Perlu Tahu Sebelum Apply Personal Loan

Perkara Anda Perlu Tahu Sebelum Apply Personal Loan

perkara perlu faham pinjaman peribadi personal loan
perkara perlu faham pinjaman peribadi personal loan


Tanya diri sendiri soalan-soalan ini sebelum memohon pinjaman peribadi

Tidak cukup wang untuk renovate rumah? Kereta anda ada mengalami kerosakan baru-baru ini? Atau adakah anda tak cukup duit untuk majlis perkahwinan? Tidak kira apa pun keperluan anda, pinjaman peribadi boleh menjadi penyelamat pada masa-masa sempit. Terdapat banyak tawaran pinjaman peribadi yang menarik di luar sana, sehingga tidak tahu yang mana mahu dipilih. 

Anda mungkin berasa keliru dalam memilih pinjaman yang paling sesuai dengan anda. Apa kata anda baca perkara-perkara berikut untuk pertimbangan sebelum memohon pinjaman peribadi berkenaan?

Adakah saya betul betul memerlukan pinjaman peribadi?

Mendapatkan pinjaman peribadi mungkin kelihatan seperti pilihan terbaik pada masa ini, tetapi adakah anda telah betul-betul mencuba cara lain untuk memperoleh wang itu? Mungkin anda boleh meminjam daripada ibu bapa, saudara atau sahabat anda dan menyelamatkan diri daripada membayar faedah yang datang dengan pinjaman peribadi. Atau mungkin anda boleh membuat bayaran dengan kad kredit anda. Dengan kad kredit, ia mudah dan memberi anda kelonggaran untuk membayar keseluruhan jumlah hutang dalam masa yang lebih singkat. Namun, anda perlu pastikan anda merancang pelan pembayaran untuk menanganinya dan tidak membiarkan kadar faedah yang lebih tinggi menyeret anda lebih dalam ke kancah hutang. Langkah terakhir, jika anda tidak punyai kad kredit dan anda kehabisan cara untuk mencari wang tambahan, maka sudah tiba masanya untuk melihat jika memohon pinjaman peribadi adalah jawapannya.

Bagaimanakah saya tahu jika saya layak mendapat pinjaman peribadi?

Kebanyakan pinjaman peribadi di Malaysia mempunyai keperluan yang sama seperti di bawah:
  •     Berumur 21 tahun dan ke atas
  •     Warganegara Malaysia
  •     Seorang kakitangan awam yang berjawatan tetap

Terdapat juga keperluan pendapatan bulanan minimum, tetapi ini berbeza-beza dari satu koperasi atau bank. Selain itu, jika anda seorang pekerja kerajaan atau pekerja syarikat yang berkaitan dengan kerajaan, terdapat pinjaman peribadi khusus untuk anda. Jangan lupa untuk menyemak sejarah kredit anda juga!

Bagaimana pula dengan kadar faedah dan berapa banyak yang akan saya bayar untuknya?

Pinjaman peribadi di Malaysia biasanya datang dengan kadar faedah yang rata. Faedah dikenakan ke atas jumlah yang anda pinjam sepanjang tempoh pinjaman, dan bukan pada jumlah prinsipal yang dikurangkan. Ini bermakna anda akan membayar jumlah faedah penuh yang dikira pada permulaan tempoh untuk setiap tahun.

Contohnya, jika anda mengambil pinjaman RM100,000 dengan kadar faedah rata sebanyak 9% setahun, caj faedah ialah RM9000 setahun. Oleh itu, untuk tempoh tempoh enam (6) tahun, jumlah keseluruhan anda adalah RM54,000.

Sila berhati-hati dengan pinjaman peribadi yang diiklankan dengan menawarkan kadar faedah paling rendah. Kadang-kadang kadar terendah hanya ditawarkan jika anda mengambil pinjaman jangka panjang, yang akan membebankan anda untuk membayar lebih banyak faedah atau bunga.

Berapa lama tempoh pinjaman dan bagaimanakah ia menjejaskan ansuran bulanan?

Institusi kewangan biasanya menawarkan tempoh pinjaman dua hingga lapan tahun, walaupun tempoh maksimumnya 10 tahun. Untuk pinjaman jangka pendek, ansuran bulanan biasanya agak mahal. Tempoh pinjaman yang lebih lama membolehkan anda membayar balik kadar bulanan yang lebih rendah, tetapi dengan kadar faedah yang lebih tinggi. Anda juga akan membayar kadar faedah yang lebih tinggi dengan pinjaman jangka pendek. Tetapi jika ansuran bulanan akan membakar lubang di dompet anda, lebih baik memilih tempoh pinjaman yang lebih lama dengan bayaran balik bulanan mengikut kemampuan anda.

Apa-apa yuran dan caj yang perlu saya ketahui?

Ketahui sama ada pinjaman tersebut mempunyai apa-apa yuran pemprosesan dan duti setem, dan jika ianya akan ditolak daripada jumlah pinjaman. Jika ya, yuran ini akan menyebabkan kekurangan jumlah pinjaman sekiranya anda memohon jumlah yang tepat. Satu lagi perkara penting untuk diperhatikan adalah bayaran lewat jika anda gagal membayar ansuran bulanan sebelum tarikh tamat tempoh. Juga, periksa jika terdapat penalti yang terlibat jika anda bercadang untuk melangsaikan semua bayaran dengan lebih awal.

Pinjaman peribadi boleh menjadi pembantu keadaan apabila anda memerlukan wang tambahan. Ia juga suatu tanggungjawab yang besar, jadi pastikan anda mempertimbangkan semua perkara-perkara di atas dengan teliti sebelum anda menandatangani borang pinjaman.


Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/personalloankerajaanterbaik

Jika Anda SERIUS nak apply PERSONAL LOAN KERAJAAN, Semak Dulu Kelayakan SEKARANG! (Free Sahaja)